ENGLISH 11

Do you prefer to eat out or eat at home?(Topic)

Nowadays, some people like to eat at home and prepare food by themselves, but others prefer to eat out side in restaurants or at food stands. As far as I am concerned, I prefer to eat at home.
Of course there are some advantages to eat out. Firstly, restaurants offer a more comfortable environment to eat and the food there tastes more delicious than home-cooked meals. In addition, eating at restaurants is a good way of getting together with friends. People also do not need to worry about washing dishes and cleaning. For people who are too busy to cook, eating out is certainly an ideal choice. Furthermore, for people do not know how to cook and do not have some one to cook for them, eat out seems to be the only choice.
However, I prefer to cook and eat and home. The main reason is that at home, family members can prepare their meals and enjoying their food together, which can enhance their relationships. Family members can talk, make jokes and exchange feelings on current affairs with each other while preparing a meal. Parents have a chance to communicate with their kids and keep track of what they are thinking and doing; while children can learn to help with some household tasks and develop intimacy with their parents. Image that you and your brothers and sisters help your mother to cook on a weekend, and enjoy the food later on, and you feel everything is so nice.
Another reason is that eating at home can save money. The same amount of money that you spend on a meal in a restaurant can buy a lot more foods from a supermarket. You can use the money saved to buy a new cloth, or attend a concert.
General speaking, eating out side is comfortable and convenient, but eating at home has more benefits. I prefer to eat at home.

Пряма та непряма мова (Direct and Indirect speech)

Прямою мовою (Direct Speech) називається передача чийого-небудь висловлювання.
"What time is it?" he asked.
"It's almost ten," she answered.
Mary said, "I'm very fond of roses."
Непрямою мовою (Indirect Speech) називається передача змісту прямої мови у вигляді переказу. Перехід від прямої мови до непрямої зв'язаний з деякою зміною форми висловлювання, наприклад:
Пряма мова
Непряма мова
"I am ready," he said.
He said that he was ready.
"Will you come?" she asked him.
She asked him if he would him. come.

При перетворенні прямої мови в непряму в англійській мові додержують певних правил, які подаються нижче. Непряма мова має форму додаткового підрядного речення, яке вводиться сполучником thatабо безсполучниково, до дієслів повідомлення to sayto tellto writeto answerto reply та ін. При цьому дієслово to tell завжди вживається з непрямим додатком, а дієслово to say — або з прийменниковим додатком (з прийменником to), або без нього. Дієслова to writeto answerto replyзвичайно вживають без непрямого або прийменникового додатків.
Tom says he's going to study French. 
Jack told me that his hobby was collecting postage stamps.
She answered that she knew nothing about it.
In her last letter she wrote that she had successfully passed all her exams.
При перетворенні прямої мови у непряму треба додержувати правил узгодження часів. Відповідно до цих правил час дієслова прямої мови не змінюється, якщо дієслово, яке вводить непряму мову, стоїть у теперішньому часі.
Пряма мова
Непряма мова
"I am very sorry."
Не says (that) he is very sorry.
Jane: “I'll be ready in a   moment.”
Jane says  that  she'll be ready in a moment.
Якщо дієслово повідомлення стоїть в одному з минулих часів (звичайно в Past Indefinite), то дієслово непрямої мови теж повинно вживатися в минулому часі, причому час дієслова при перетворенні прямої мови у непряму змінюється за такою схемою.
Пряма мова
Непряма мова
Present Indefinite
Past Indefinite
Present Continuous
Past Continuous
Present Perfect
Past Perfect
Past Indefinite
Past Perfect
Future Indefinite
Future Indefinite in the Past
Інші часи змінюються аналогічно (зсуваються в напрямі минулого). В українській мові такої зміни щодо вживання часів при перетворенні прямої мови в непряму немає. При цьому деякі займенники і прислівники часу і місця змінюються за такою схемою.
this
that
these
those
here
there
now
then
today
(on) that day
this week
that week
yesterday
the day before
last week
the week before
two days ago
two days before
tomorrow
the next day
next week
the next week

Пряма мова
Непряма сова
She  said,  "My  name is Lena."
She said that her name was Lena.
(Вона сказала: «Мене звуть Лена»).
She told me that her name was Lena.
(Вона сказала, що її звуть Лена.)
Не said, "I'll come tomorrow."
Не said (told me) (that) he would come the next day.
She said, "I wasn't here yesterday."
She said (told us) (that) she had not been there the day before.
Пряма мова
Непряма мова
Jane said, "I don't like this book."
Jane said (that) she didn't like that book.
My father said, "I visited this place two years ago."
My father told me that he had visited that place two years before
При зазначенні точної дати минулої події в прямій мові час Past Indefinite не змінюється при перетворенні в непряму:
"I was born in 2000."
She said that she was born in 2000
При перетворенні запитань з прямої мови в непряму додержують загальних правил, викладених вище.
Крім того, змінюється порядок слів: непрямі запитання на відміну від прямих характеризуються прямим порядком слів. У головному реченні звичайно вживається дієслово to ask. Загальні запитання вводяться у непрямій мові сполучниками if або whether.
Пряма мова
Непряма сова
"Are you free tomorrow?"
I asked her if she was free the following day.
"Do you speak English?"
She asked me whether I spoke English.
"Can you play chess?"
I  asked him whether he could play chess.
Спеціальні запитання вводяться в непрямій мові відповідними питальними словами, які використовують як сполучні слова.
Пряма мова
Непряма мова
"Where are you going?"
He asked me where I was going.
"Why didn't you  get up earlier?"
The teacher asked Jack why he hadn't got up earlier.
"What do you think about it?"
I asked Mary what she thought about it.



Робота в іноземній компанії, програма обміну на літо чи тижневий тренінг за кордоном – в сучасному світі існує чимало можливостей для реалізації і самовдосконалення. Неправильно складене резюме може стати суттєвою перешкодою у запланованих цілях. Ми зібрали для вас поради, як писати резюме англійською, та цікаві сервіси, які допоможуть в цій нелегкій справі.
Personal Information (особиста інформація)
Зазвичай, у правому верхньому куті ви повинні розмістити своє фото в гарній якості. У лівому верхньому куті навпроти фото вкажіть особисті дані: ім’я, адресу, номер телефону, сімейний статус, дату народження та електронну адресу.
Objective (ціль)
Тут потрібно написати, на яку саме позицію ви претендуєте. Ще краще – також кількома словами описати тут, чому саме ви її повинні зайняти і які ваші якості для цього підходять. Це ідеальний пункт для тих, хто хоче змінити свою професійну діяльність або ж для тих, хто працював у кількох сферах, а зараз хоче зосередитись на більш вузькій спеціалізації. Старайтеся пам’ятати, що саме тут “стислість – сестра таланту”. Ідеальний об’єм для цього пункту – до чотирьох рядків.
Приклад: 
– I want to obtain a position of project manager where I can use my ability to communicate with people and take advantage of my knowledge of English.
– Human Resources professional looking for a full-time position as Human Resources Director.
– A general office position in a non-profit organization where I can use my marketing and public relations skills
Education (освіта)
У цьому пункті вказуйте, яку освіту і де ви здобули після школи. Якщо ви закінчили не один заклад, напишіть усі місця свого навчання зворотньому хронологічному порядку – від останнього до першого. Не забудьте зазначити повну назву закладу, факультет, спеціальність та свій кваліфікаційний рівень.
Приклад: 
– Taras Shevchenko National University of Kyiv, Department of Economics, Masters degree in Finance (2011-2013)
– Vienna National University, Department of Economics, Bachelor degree in International Economic (2007-2011)
Profile (профіль)
Цей пункт в резюме доволі збірний. Графа Profile включає в себе список найбільш підходящих для цієї позиції навичок, досвіду, сильних сторін, кваліфікацій та досягнень. Уважно ознайомтесь із вимогами до позиції, на яку претендуєте та подумайте, які навички буде важливо вказати в резюме. Вкажіть ті навики та конкретні вміння, які доведуть, що ви зможете успішно виконувати посадові обов’язки.
Експерти радять розглядати себе з точки зору активного професіонала, робота якого принесе позитивний результат для компанії. Для цього не використовуйте пасивні конструкції, а зверніться до так званих action words. Тобто відмовтеся від опису того, що вам довелося робити, натомість розкажіть, що ви зробили та досягли.

Список корисних слів для опису: achieved, examined, instructed, conducted, created, managed, controlled, administered, monitored, arranged, developed, sold, negotiated, assessed, solved, organized.
– Three years experience involving diverse areas of…
– Expertise in…
– Excellent in..
– Licensed and certified in…
– Strengths include in-depth (profound) knowledge of…
– Strong background as..
Розглянемо декілька пунктів у графі Profile детальніше.
– Work experience (досвід роботи)

В цьому пункті ви окреслюєте інформацію про свій професійний досвід. Перерахуйте місця роботи в зворотньому хронологічному порядку – від останнього до першого. Не забудьте коротко тезами або реченнями описати, що ви робили та які навички здобули на попередніх місцях роботи. Експерти радять функції та обов’язки, які ви виконували на роботах, описувати за допомогою герундія. Наприклад, preparing business plans, organizing Ukrainian film days, writing articles on travel topics.
Тут також варто вказати свої професійні досягнення на робочому місці (Achievements). Наприклад, якщо вам вдалося підняти обсяги продажу на 2-5%, ваш матеріал набрав найбільшу кількість переглядів чи здобув нагороду в конкурсі тощо. Для опису цього пункту радять використовувати Past Simple. Наприклад, attracted 100 new consumers; the article attracted 500 000 visitors on the web-site і так далі.
– Personal qualities (особисті якості)

Тут варто подумати, як описати свої особисті якості, щоб не занадто вихваляти себе і не бути надто скромним. Уважно вивчіть опис посади, на яку подаєтеся, і постарайтеся поставити себе на місце роботодавця. Оберіть ті якості, якими повинен володіти кандидат на дану позицію і які маєте ви. Для секретаря чи асистента, наприклад, важливо бути уважним та відповідальним, а для менеджера чи організатора – креативним та амбітним.
– Special skills (спеціальні навички) 

У цьому пункті важливо показати додаткові навички та розкрити себе. Вкажіть свої language skills та рівень володіння мовами. Сюди ж впишіть, якими комп’ютерними програмами ви володієте, чи маєте водійські права та свої гобі.
Наприклад, Ukrainian – native, English – fluent, French – good reading and translating ability. Driving License (Category B). Computer literacy (Microsoft Office, Photoshop, CMS). Hobbies: swimming, play guitar, interested in German expressionism.
А ось п’ять сервісів, які допоможуть вам створити яскраве та цікаве резюме:







Speaking Comprehension Test for 11th Form Students

 
Directions:
In this Test you will select three task slips from those before you. After selecting three choose one you feel you are most capable to speak about and return the other two to the table face down. Then take about a minute to collect your thoughts before you begin to speak on the topic. You may refer to the topic as needed.

1.          You are at a sports centre. You would like to do some sport at the   weekends in the afternoon. You can pay £50 only. Before making a decision ask the sports centre clerk about:
•        sports clubs available at the moment
•        time you can attend them
•        cost
2.      You have been on a tour to Great Britain. You have 4 hours before leaving for the airport. You and your friend are discussing how to spend this time. You can go:
•        to a museum
•        to the park
•        shopping
•        to the cinema
•        to a café

3.      Adults have much to learn from the younger generation. Today it is the young who are knowledgeable about the world and the adults who lag hopelessly behind.
•        For example, think of information technology ...
4.      How do you think the Internet will change entertainment in the future?
•        Can you give some details on how it will be done?
•        Will this affect traditional movie theatres?
•        What will happen to traditional movie theatres in the future?

5.      What does your star sign tell you about your personality and your compatibility with other people?
6.      Do you think that the tax payer should have to support the Arts? For example, why should a football fan have to pay for opera?
7.      Which country would you visit to appreciate the Arts? What would you plan to see?
8.      "Cultural differences cause problems. It is better for people to stay in their own countries rather than to migrate to other ones." Do you agree?
9.      "It is better to study major international languages like English rather than to spend time on minority languages for the sake of regional identity." Do you agree?
10.    How do you think "British Culture" differs from "N. American Culture"? How do these cultures differ from the culture of your own country?
11.    Do you prefer a system where children are put in fast and slow streams or is it better to create mixed ability classes?
12.    Which system do you favour for measuring children’s progress - final examinations or continuous assessment?
13.    Some fashion models refuse to advertise products involving animal cruelty such as cosmetics and fur coats. Would you buy such products?
14.    Which age-group in your country eats most fast and convenience food? What could be done to encourage these people to eat more fresh food?
15.    Are you for or against genetically modified food?
16.    Do you prefer to book holidays through travel agents or to make your own arrangements? Describe your best and worst holidays.
17.    Do you think women and men should perform the same or different roles? Are men usually the bread-winners and women usually the home-makers in your country?
18.    In Britain, there are restrictions on what can be screened on TV before 9 p.m. Do you think that TV programme content should be censored?
19.    Should political power be limited to people who have been democratically elected? Is Monarchy now out of date?
20.    Should political power be regionalized or centralized?
21.    Do you think genetic engineering should be used to create good citizens?

22.    Do people leave your country to find work in other countries? Where do they go? What sort of jobs do they get? Are they made welcome?






              Nearly every nation in the world has its own flag, anthem, and emblem. What purpose do these national symbols serve? Do you identify with any national symbols? What are the advantages and disadvantages of having national symbols?

2.      There have been many important inventions throughout the course of human history.  Which invention do you think is the most important? Do you think creating new inventions is important for humankind? Conversely, if you could erase one invention from human history, what would it be and why?

Different languages are spoken throughout the world everyday.  There are many people in the world who can understand or speak more than one language.  There are also many people who can speak only their native language.  Why do you think some people don’t want to learn another language? Do you think it is important to understand more than just your native language?  Explain.  How would the world be different if more people were multilingual?  








Немає коментарів:

Дописати коментар